Monday, July 29, 2013

Aku Tak Layak

~Assalamualaikum warrahmatullah hiwabarokatuh~

Diambil dari Inche Google

~Dah pukul 10.56am sekarang. Pukul 12 lebih nanti, aku dah kena bertolak ke KTM, Mambau, Nilai dan akhirnya, UIA PJ. Still ada 1jam lagi so aku rasa, aku nak brainwash diri aku ni dengan baca blog Budak Tomato .

Kawan aku yang recommended. Baru baca 1st post dia, aku dah jatuh cinta. OPPS!! Not that I fell for him. No.. No.. No.. Aku jatuh cinta dengan gaya tulisan dia. Kadang2, terasa ada tamparan kat diri ni. Kadang2, terasa sedih yang dia alami.

Dan sepanjang aku baca blog dia, aku tetibe teringat satu benda yang pernah aku baca kat novel. Allah. Aku lupa novel apa. Aku rasa novel tu tapi aku tak sure lak apa tajuk dia. Rasanya, hasil tulisan Dr Farhan Hadi. Tak kenal?? Alar.. Suami Kak Fatimah Syarha tu~ Tak kenal gak, pi google.

Pagi tadi, aku buka Al-Quran yang kecil molek tu. Masa terbaca terjemahannya, aku teringat balik ayat2 kat dalam novel tu.

Sejujurnya, aku ni jenis 'perah santan' tahap rasa nak bagi pelempang jepun kat muka ni. (sorry to the readers who couldn't understand Malay Language. 'Perah santan' is actually a word from 'perasan') Saat aku baca terjemahannya, satu sifat yang kadang2 zzzuppp masuk dalam hati ni. Sifat perasan, 'aku lah antara orang yang beriman tu' dan 'aku tak buat benda ni. So, confirm aku bukan dalam golongan ni.'.

Aku rasa, ramai di antara kita yang ada perasaan macam tu gak an? It hurts to say it but it's the truth. I actually have the courage to think that! Crazy me.

Dan dalam novel tu kata, (aku tak ingat spesifik ayat dia tapi aku just taip apa aku faham) kadang2 terasa watak baik dalam Al-Quran tu diri kita. Padahal sebenarnya, kita kena letak diri kita kat dalam watak negatif yang disebutkan dalam tu.

Masa aku baca tu, OUCH!! Rasa ada orang bagi pelempang kat muka ni.

Mungkin gak masa tu, aku berada kat simpang untuk ubah jalan. Dan aku terasa aku dah jadi diri ni baik sangat. Astaghfirullah Al Azim. Takde sekelumit rasa diri ni sebenarnya, memang, sangat2, TAK LAYAK untuk berpijak pada syurga-Nya.

I didn't say that after I read that, I actually changed myself 100%. Kadang2, bila ada watak yang alpa yang difirman Allah swt, aku bayangkan tu diri aku. Tapi kadang2, aku terlupa. Masih lagi terbawa2 dengan perangai lama. Crazy me.

I think most of us have the same problem. Aku tak cakap lar, aku ada penyelesaiannya sebab aku sendiri pun ada masalah yang sama. Tapi ni lar manusia. Always terasa apa dia buat ni dah cukup baik. Kadang2 alpa. Pandang diri ni baik je, lupa kuman2 yang sengaja main sorok2 kat dalam hati ni.

But then, it's true. Kita kena letak diri kita dalam golongan yang Allah tak suka. Bukankah kita ni manusia? Yang sentiasa buat kesilapan? Bila kita rasakan diri kita ni bukanlah golongan yang diredhai Allah, masa tu kita akan cuba perbaiki diri kita, Insya-Allah. Lain pula kalau kita bajet yang diri kita ni hebat. Pergh! Rasa ujub dalam diri. 

"Sesungguhnya orang-orang yang mendustakan ayat-ayat kami dan menyombongkan diri terhadapnya, sesekali tidak akan dibukakan kepada mereka pintu langit dan mereka tidak akan masuk syurga sehingga masuk unta ke dalam lubang jarum. Demikianlah Kami memberi pembalasan kepada orang-orang yang berbuat kejahatan." (Surah Al-A'raf : 40)

Melawan nafsu dan syaitan untuk menunaikan ibadat jauh lebih senang daripada melawan sifat buruk dalam diri. Kita nak fight untuk solat, puasa, tutup aurat, bayar zakat, etc sebenarnya sangat senang kalau kita nak. Tapi sifat buruk yang ada dalam diri kita ni sangat susah untuk dibuang. Seriously.

Tapi takde benda yang mustahil. Tingkatkan amal ibadah. Twitter dan facebook tu, follow lar orang2 yang gemar berdakwah dan korang pun suka cara dakwah dia. Insya-Allah, you'll be better by each day. Opps! Jangan lupa buka Al-Quran tu. Baca tafsiran dia. Baru faham kan? :) Bukan jasad je perlukan makanan. Rohani pun sama. Takkan nak bagi dia kurus keding bila bertemu dengan Allah dan kekasih-Nya nanti. Ye dak?

Terima kasih sudi baca. Astaudi'ukumullah. Wassalam~

"Ha lagi satu, tarbiyah ni bukan untuk orang yang manja."

"Contoh manja?"

"Bila ditegur, dia melenting. Bila dinasihat, dia marah. Kononnya dia sorang betul. Bila diberi kerja last minute, dia mengeluh. Mudah putus asa."

- Nukilan Budak Tomato -

Ouch! Terasa lagi. 

No comments: