Thursday, July 25, 2013

Mana Perginya Harapan?

~Assalamualaikum warrahmatullah hiwabarokatuh~


Diambil dari inche Google. Gambar ni takde kaitan. Saje amik sebab rasa 'smart'!

~It has been a very busy week. Nak kena update biodata lagi. Nak kena usha schedule lagi. Nak activekan pin number. Nak prereg lagi petang ni. Apa aku merepek ni? Ni semua untuk masuk gombak nanti ler. Insya-Allah, bulan 9 nak sambung belajar kat UIA Gombak lak. So, kena lar siap2kan semua ni.

And to my surprise, aku rasa ni 1st time ever aku buat semua ni sendiri. Sebelum ni, ayah aku tolong buatkan. Don't get me wrong. Ayah aku memang excited bab2 camni. Belum sempat aku tahu pape, ayah aku dah buatkan. (Bayangkan dulu, aku tak tau pun function biasiswa tu. Ayah aku yang isikan borang dia semua) Aku pun banyak tanya seniors. Kadang2, tanya lar gak ayah aku.

Semalam antara yang paling busy rasanya. Tido pun dalam pukul 2.30am. Sebab ramai lagi kawan2 yang tak complete isi biodata dia lagi. So, aku tolong isikan. (sebab maleh dan penat sangat nak explain). Lepas tu, ramai lak bertanya pasal schedule ni. Pergh! Terasa macam kaunter pertanyaan je malam tadi. (But I've to admit, it's kinda FUN!)

Okay. Enough with my stories. Aku rasa, confirm2 lar ramai dah tengok video Sebelah Sayap an? Aku tau video ni dah ditayangkan 2bulan lepas tapi aku sengaja gak nak share kat sini.


Aku rasa, sape belum tengok, baik korang tekan butang play dulu. Kalau tak nak gak, ok..fine2..teruskan baca. Aku tak nak cite pengalaman orang lain tapi pengalaman aku sendiri.

Satu hari, aku tengah usha2 timeline facebook. Tu memang kerja aku kalau takde sape yang sudi nak chat dengan orang tak femes cam aku ni. Ada lar satu gambar ni, orang share dan aku pun baca lar and cuba fahamkan.

But something hit me right there. Bukan secara realiti, I mean visually. Struck through my heart and I kept on thinking it (I think until now). Ada lar satu ayat ni yang dishare dalam gambar tu. Memang lar ayat tu ayat hadith. Ayat daripada Rasulullah saw. Tapi entah kenapa, ayat tu memang buat aku terasa cam............"So, what I did for all this time, is useless???"

I don't know if I even should share that hadith in this post. Takut orang lain merasakan benda sama apa aku rasa. Benda tu memang betul, aku tak dapat nafikan. Tapi, mana perginya peluang? Peluang kepada orang cam aku ni yang sedang bertatih tuk berubah?

Aku teringat dulu. Seorang kenalan aku ni ada kawan yang pernah minum arak. Tapi Alhamdulillah, dah berhenti. Tapi kenalan aku cakap kat dia, "Kau tau an, kalau kau dah minum kat dunia, tak dapat minum kat syurga nanti?" 

(p/s : di syurga nanti, Allah sudah izinkan hamba-Nya untuk minum arak tetapi tidak akan memabukkan. Boleh rujuk surah as-saffat, ayat 45-47)

Tentang apa yang kenalan aku cakap tadi, ada hadithnya. 

Daripada penjelasan Az-Zawajir, Nabi Muhammad saw bersabda : "Barangsiapa meminum arak di dunia, maka dia tidak meminumnya di akhirat."

Tapi kenalan aku terlupa tuk bagitau satu lagi hadith.

Ahmad dan Muslim, Abu Dawud, Tirmidzi, Nasai, Ibnu Majah meriwayatkan daripada Ibnu Umar : "Segala yang memabukkan itu arak dan segala arak itu haram. Barangsiapa meminum arak di dunia sedangkan dia selalu melakukannya dan tidak bertaubat, maka dia tidak meminumnya di akhirat."

Bagi aku, penting bila kita bagi satu hadith ancaman tapi dalam masa sama, kita bagi satu lagi hadith yang memberi harapan. Kalaulah aku peminum arak tu, baik aku terus minum arak je. Buatpe aku nak bertaubat? Kalau bertaubat pun, aku still tak dapat minum kat akhirat nanti. Dah jadi jahat, baik jadi jahat terus. (Astaghfirullah Al Azim)

Tu sebab, sepanjang aku tengok gambar kat fb tu, aku cuba cari, ada tak kata2 atau hadith atau ayat al quran yang mampu bagi harapan kat orang cam aku ni. Nampaknya, admin gambar tu terlupa. Bukan Islam yang salah tapi kemungkinan besar, admin tu terlupa.

Aku kecewa sebenarnya. Ramai yang tau bagi amaran tapi kadang2, dorang tak sedar, dorang boleh buat kami makin jauh dari agama. Bukan tak takut pada Tuhan. Tapi seolah2, apa kitaorang buat ni cam sia2 selama ni.

Tu sebabnya kena berhati2 dalam berdakwah. Aku sendiri kadang2 takut dengan post aku sendiri. Adakah aku di dalam golongan yang sama? Ye.. Aku dulu camtu. Minta maaf. Aku dulu takde pengalaman dan guidance.

"Jika agama gagal menawarkan harapan, itu bukan dari Tuhan."

"Hope and fear is like a pair of wings. You need both to fly" -Imam Maturidi

Ayat kat atas ni, dua-dua daripada video Matluthfi. Janganlah disebabkan dakwah kita tu, kita menyebabkan dorang menangis. Seriously, I cried that night when I told my friend about it. Dia tak berani nak cakap pape tapi satu benda dia cakap, "Cuma Allah je tau ibadah kita ni diterima ke tak." 

May Allah guide us to right path. May we see the hope that we search. May we don't just live in fear but do it for the sake of ourselves and Allah. May He ease everything for us. Thank you for reading. Astaudi'ukumullah. Wassalam~

A : Kejap2 pakai tudung. Lepas tu, tak pakai. Kalau nak berubah, berubah betul2.
B : Sekurang2nya ada usaha di situ walaupun tak istiqomah.
Matluthfi : At least, kalau hang tak dapat pahala berhenti buat dosa, dapat pahala cuba pun jadilah.

No comments: