Saturday, May 19, 2012

Wei, aku minta maaf

~Assalamualaikum wbt~


~Dari malam tadi, aku banyak duk tweet pasal 'kawan' je kat twitter. Kat facebook, ada lar dalam tiga status. Kawan aku pun duk ikut sama. Siap mainkan lagu 'sahabat' je daripada najwa latif, aizat and ramai lagi ler. Sebenarnya, kitaorang tengah emo sebab ikatan persahabatan kitaorang dengan sorang hamba Allah ni dah renggang. Wuwuwuwu.... Sedihnya...

Yer.. Tu cuma sekadar explanation je kenapa aku cam emo sikit malam tadi. Yelah. Orang ada yang salah faham nape dengan aku ni. Agaknya, tu sebabnya kot ada sorang dak ni unfollow twitter aku. Hmm.. Mungkin.. Mungkin..

Well, aku terasa nak cakap pasal kemaafan hari ni. Kenapa?? Well, ada lar something happen today. Aku tak nak ulas apa-apa pasal kejadian tu. But daripada benda tu lar, aku terbuka hati nak membebel pasal benda ni.

Aku ni kadang-kadang kuat gak egonya. Bila dah marah, marah lar. Ada yang takut. Ada yang rilek. ( Nak tunjuk macho ke, Tiqah? ) Tapi, aku paling senang nak maafkan orang. Pernah gak dulu, masa aku form 3, ada dak ni tipu aku. Aku marah ler dia. Tapi bila dia minta maaf, senang je aku maafkan. Bila dia buat balik, aku marah balik. Huhu.. Tapi sekarang, dah tak heran sangat pun.

Dan orang yang paling mudah memaafkan kita, lain tak bukan, Rasulullah saw dan mak ayah kita. Jelez aku dengan depa bertiga ni. Hehe. Yelah. Rasulullah saw dicaci, dihina dan orang quraisy pernah baling taik unta kat baginda. Tapi bila orang-orang Quraisy minta maaf, baginda tak teragak-agak untuk maafkan. Sungguh lembut dan suci hati baginda.

Tapi ada sesetengah manusia sukar terima kemaafan. Mungkin bagi dia, kemaafan orang tu tak boleh terima. Mungkin kesilapan dia terlalu besar. Tapi bak kata ustaz azhar idrus, yang penting, kita dah jalankan tanggungjawab kita untuk meminta maaf kat orang tu.

Tapi sebenarnya, kita tak boleh lar sekadar cakap, "Awak, saya minta maaf tau." People.. Perkataan maaf tu memang senang sangat disebut. Boleh taip je. Janganlah cakap camtu, orang tak maafkan, then kita lak gatal-gatal cakap, "Sedangkan Allah pun maafkan hamba-Nya, apalagi kita ni?"

Kawan-kawan. Bila kita minta maaf, tunjukkanlah keikhlasan kita tu. Allah pun menerima taubat hamba-Nya apabila hamba-Nya memohon kemaafan dan berjanji takkan mengulangi kesalahan tu lagi. At least, explain kenapa kita terbuat silap tu. Explanation tu lar yang buatkan kemaafan tu jadi lain. Buatkan orang tu faham kenapa kita mesti dimaafkan. Tak gitu?

Fifi : Awak, kita minta maaf...
Fufu : Kita geram dengan awak! Jangan kawan dengan kita lagi!
Fifi : Alar.. Awak.. Ni bukan salah kita lar..
Fufu : Bukan salah awak?? Kita dah kata! Beli twisties! Bukan super ring!
Fifi : Alar.. Kita memang nak beli twisties tapi dah habis. Jadi, kita beli lar super ring.
Fufu : Betul ke?
Fifi : Yer.. Takpe.. Takpe.. Hari ni, kita ganti balik ek. Kita beli twisties. Jom!

Dah! Kan camtu okey.. Explain kenapa beli super ring instead of twisties.. :)  (contoh paling merepek lar Tqah oi..)

Kenapa aku cakap pasal explain bagai nie?

Sebab aku pun dulu ada kawan. Yang terbuat satu kesalahan. Dia setiap hari cakap sorry. Jadi, aku dengan mudah je terima. Tapi last-last, end up buat benda sama. And aku tak tau kenapa dia buat kesalahan tu. And tak tau camne nak selesaikan masalah tu. Ye dak?

Moreover, bila kita dah minta maaf, sebaik-baiknya, janganlah buat lagi. Cam syarat taubat kan? Kita kena benci perbuatan tu. Bersungguh-sungguh untuk berubah. Tinggalkan perbuatan tu. Janji takkan buat lagi. Macam tu lar gak bila kita minta maaf kat kenalan kita. Memang manusia selalu buat silap. Tapi meninggalkan kesilapan tu dan jadikan diri lebih baik, itu sangat pasti!

Okey.. Sebenarnya, points aku dah berterabur. Still emo lagi nie. The thing is, minta maaf kat orang tu memang perlu. Tapi untuk dapatkan lebih effect dan nampakkan keikhlasan korang, explain lar kenapa korang TERbuat kesilapan tu. And then, tinggallah perbuatan tu cepat-cepat. Takut kalau korang terbuat lagi sekali, orang tak percayakan korang dah. Kan dah sedih. :'(

Apa-apa pun, bila orang minta maaf, sebaik2nya, kita maafkanlah dia. Kita kan bersaudara. ^^ Kalau bergaduh and tak cakap selama tiga hari, berdosa tau. No.. No.. No.. Kita tak mau kumpul dosa kan? Astaudi'ukumullah. Wassalam~

No comments: