Saturday, June 29, 2013

Stand On Your Own Two Feet

~Assalamualaikum wbt~

Sumber : Inche Google

~Akhirnya, selepas perah otak sekuat hati (takdelah kuat mana), aku ingat gak apa yang aku nak taip. Sebenarnya, aku teringat masa hari isnin/selasa camtu tapi sebab sibuk punya pasal and takut kerja lain tak berbuat, so aku tangguhkan dulu sampai hari Sabtu. Tu pun, terlupa pagi tadi apa yang aku kena buat sebenarnya hari ni.

So, what's the meaning of 'stand on your own two feet'? Based on Mr Google's knowlegde, it means to be able to provide all of the things you need for living without help from anyone else. No. I'm not gonna talk about preparations for marriage. Ok. Maybe a little. But that's not the real point here. Seriously.

Post ni bukan saja nak nasihat orang tapi nak nasihat diri sendiri gak. Especially kat para wanita ler. Ye, aku ni an perempuan gak.

Aku straight to the point. Yang aku tau zaman sekarang ni, manusia banyak yang bergantung kat orang lain. Contoh? Anak2 yang terlalu bergantung kat parents tuk beli barang2 yang dorang nak. Bergantung dengan kawan untuk join satu aktiviti bersama-sama. Awek yang bergantung kat pakwe tuk belanja dia makan, bawa dia jalan2 and what so ever lah (sorry.. tak banyak experience pasal ni). Perempuan yang terlalu bergantung kepada lelaki tuk bawa dia ke arah 'lebih beriman' selepas nikah tadi. And macam2 lagi lar.

Well, that's so wrong. (I'm talking to you, Tqah) Have you ever wonder, bila parents suh kita jangan kahwin dulu, belajar bersungguh2, dapatkan kerja, dapatkan umah, dapatkan kereta, stabilkan kewangan, etc.? Maybe some of you don't like this statement (SOME!). Me? I'm just okay with it.

Get this, people! Kita bangga cite yang mak ayah kita belikan kita Samsung Galaxy Note 2. Kita bangga cite yang kawan kita sanggup bersama2 dengan kita dalam setiap aktiviti. Kita bangga cite yang pakwe/awek kita sanggup habiskan kredit tuk telefon kita. Kita bangga cite yang suami/isteri kita tu bertanggungjawab melaksanakan tugasnya.

BUT! Apa yang akan terjadi kalau Allah tarik nyawa mereka? Death is a painful truth. Korang tak boleh nak cakap, "Eh, Tqah. Janganlah cakap macam tu." Mati itu pasti. And how on earth you're gonna live on if you're unable TO DO IT YOURSELF?

Tu sebab ada sesetengah parents suh stabilkan kewangan dulu. Belajar hidup berdikari. Sebab kalau satu hari nanti dorang dah takde, at least korang masih mampu teruskan hidup. Let me give you a very simple example. Contoh ni yang paling common kat dalam surat khabar. Ni contoh tuk perempuan ler.

Korang kahwin dengan sorang laki ni yang dari sebelum kahwin sampailah lepas kahwin sangat bertanggungjawab. Dialah yang mengejutkan korang Subuh, dialah yang suh korang tutup aurat, dialah yang bawa korang ke klinik bila sakit sebab korang takde lesen kereta. And dia pun suh korang jangan kerja sebab gaji dia pun dah cukup tuk sara hidup keluarga. One day, dia dah mula berubah, tak amik peduli pasal korang and akhirnya, ceraikan korang. What would you do? You don't have a job. You don't have a car license to go to the clinic. You have 3-4 children to take care of.

Aku tak cakap yang semua laki tu camtu. Same goes to the girls. What I'm trying to say is, berhenti bergantung kepada orang lain and start bergantung kepada Allah DAN diri sendiri. Sila fokus perkataan 'dan' tu ek. Kalau bergantung pada Allah je and takde usaha, tak boleh gak.

Stop being such a useless person. Ye. Aku sangat jujur. It's not wrong to ask for help, but depends on them is totally a NO! Lecturer aku pernah cakap, "Pikir positif pun tak bagus gak. Sebab tetibe kita dapat berita buruk, kita akan kecewa. I always think of the worst. Sebab when things are better than the worst, I feel a lot better."

My mom would be angry if we used our parents money to buy something. But it can't be help since my dad always paid it first before I did. Kawan2 aku masa sekolah kebanyakannya beli handphone and motor sendiri. Everything sendiri. So, bila masuk univesiti/kolej, dorang dah berdikari. Dorang dah reti bajet.

And some of my girlfriends depend too much on their future zauj (husband). Hoping the husband could change them for the better. But that's totally wrong. Macam mana kalau kita dapat suami yang tak sekuat imannya yang kita sangka? Sedangkan isteri Nabi Nuh derhaka pada Allah. Asiah yang beriman pula bersuamikan Firaun yang mengakui dirinya Tuhan. So, what will you do if that happens?

Tak boleh gak join satu aktiviti just sebab kawan korang pun ada sekali. Aku dulu pun masa dapat cikgu, takut gak sebab takde kawan. Yelah. Pi sorang2. Tak tau nak buat apa. But then, semua pun okay je. Nothing's wrong. Pernah dulu, aku join satu kem ni and takde kawan. Masa tu, aku langsung tak enjoy kem tu tu dan akhirnya, aku rasa membazir je pergi situ. Just sebab, aku dulu terlalu bergantung kat kengkawan. And aku sendiri yang rugi. Ish3..

Pakwe, awek pun sama. Keluar berdating. Calling2. From my observation, when people get too addicted and obsessed with this relationship, it will be harder for them to live on when they break up. Seriously, aku pernah jumpa orang camni. Dia terlalu bergantung kat pakwe dia. Sampai bila dah putus, hidup dia terus tunggang-langgang. Bukan nak burukkan dia tapi aku nak jadikan sebagai pengajaran tuk semua.

Become stronger on your own. Don't depend on people too much. Oh.. I don't know if it's true tapi kazen aku pernah cakap, "Most guys like girls who depend on themselves." I didn't say it, my cousin did. Of course, perempuan pun mestilah suka lelaki yang berdikari an? Peace! Wassalam~

p/s : Sedang mencari duit untuk kahwin, eh? Untuk masa hadapan. XD 

No comments: